La Mostra de Vins i Caves 2012: més barata i amb més participació
Des del 2010, el cost de la fira per a l'administració s'ha reduït un 25% i s'ha doblat el nombre de cellers expositors
Les anteriors edicions de la mostra es feien al Moll de la Fusta Foto: VADEVI.cat
En un context de crisi, l'Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi) ha seguit apostant com a acte principal de la seva tasca de promoció dels vins i caves catalans per la Mostra de Vins i Caves de Catalunya, que enguany canvia d'ubicació i passa del Moll de la Fusta de Barcelona a l'Arc del Triomf.
L'evolució de les dades econòmiques de la Mostra en els últims anys reflecteixen la voluntat d'ajustar la despesa per a l'Administració i, alhora, fer més assequible i nombrosa la participació dels cellers.
Respecte a l'edició del 2010, l'import de l'adjudicació del concurs públic per l’arrendament, muntatge, manteniment i desmuntatge dels estands, que és la partida que s'enduu el gruix de la despesa, ha passat de 205.000 euros a 154.000, unes dades que representen un estalvi de gairebé el 25%. Alhora, el cost dels estands per als cellers també s'ha reduït, i ha passat dels 1330 euros del 2010 als 767 de l'edició d'enguany, un 43% menys, i a més a més, el “retorn”, els diners que recuperen els expositors per cada tiquet de copa servida, s'ha incrementat i ha passat dels 15 cèntims de fa dos anys a 40 en l'actual.
L'abaratament dels costos per als expositors, però, podria tenir l'efecte negatiu de reduir els ingressos de la Mostra i per tant incrementar-ne el cost. El director de l'Incavi, Jordi Bort, explica que no ha estat així: “Al fer-ho més assequible, hi participen més cellers, que és el que és interessant per al sector. El 2010 hi van participar 32 cellers, que a 1330 euros cadascun, van representar per a la Mostra uns ingressos de 42.500 euros. Enguany, amb 61 cellers que paguen 767 euros, ingressem més, gairebé 47.000 euros”. Aquest import, juntament amb els ingressos per la venda de tiquets (un cop descomptat el retorn per als cellers) fan preveure un ingressos totals d'uns 75.000 euros, que eixugarien aproximadament la meitat de la despesa.
Competència deslleial?
No tothom ho veu bé, però. El director de la Guia de Vins de Catalunya, Jordi Alcover, que enguany ha organitzat també a Barcelona la 1a edició de la mostra de vins Vijuny , opina que l'administració fa competència deslleial a les iniciatives privades amb una despesa desmesurada: “L'Incavi es gasta un 25% del pressupost de promoció anual en quatre dies”. Pensa que s'hauria de tenir més imaginació a l'hora de fer promoció: “Seria millor que l'Incavi invertís aquests recursos en recolzar les iniciatives privades, mostres i fires que es van desenvolupant pel territori, que no pas en crear un greuge comparatiu”, i afegeix que no poden competir en els serveis que ofereixen, quan l'Incavi els dóna per sota de preu de cost: “Quina empresa privada pot organitzar una fira per perdre-hi 75.000 euros?”.
En un context de crisi, l'Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi) ha seguit apostant com a acte principal de la seva tasca de promoció dels vins i caves catalans per la Mostra de Vins i Caves de Catalunya, que enguany canvia d'ubicació i passa del Moll de la Fusta de Barcelona a l'Arc del Triomf.
L'evolució de les dades econòmiques de la Mostra en els últims anys reflecteixen la voluntat d'ajustar la despesa per a l'Administració i, alhora, fer més assequible i nombrosa la participació dels cellers.
Respecte a l'edició del 2010, l'import de l'adjudicació del concurs públic per l’arrendament, muntatge, manteniment i desmuntatge dels estands, que és la partida que s'enduu el gruix de la despesa, ha passat de 205.000 euros a 154.000, unes dades que representen un estalvi de gairebé el 25%. Alhora, el cost dels estands per als cellers també s'ha reduït, i ha passat dels 1330 euros del 2010 als 767 de l'edició d'enguany, un 43% menys, i a més a més, el “retorn”, els diners que recuperen els expositors per cada tiquet de copa servida, s'ha incrementat i ha passat dels 15 cèntims de fa dos anys a 40 en l'actual.
L'abaratament dels costos per als expositors, però, podria tenir l'efecte negatiu de reduir els ingressos de la Mostra i per tant incrementar-ne el cost. El director de l'Incavi, Jordi Bort, explica que no ha estat així: “Al fer-ho més assequible, hi participen més cellers, que és el que és interessant per al sector. El 2010 hi van participar 32 cellers, que a 1330 euros cadascun, van representar per a la Mostra uns ingressos de 42.500 euros. Enguany, amb 61 cellers que paguen 767 euros, ingressem més, gairebé 47.000 euros”. Aquest import, juntament amb els ingressos per la venda de tiquets (un cop descomptat el retorn per als cellers) fan preveure un ingressos totals d'uns 75.000 euros, que eixugarien aproximadament la meitat de la despesa.
Competència deslleial?
No tothom ho veu bé, però. El director de la Guia de Vins de Catalunya, Jordi Alcover, que enguany ha organitzat també a Barcelona la 1a edició de la mostra de vins Vijuny , opina que l'administració fa competència deslleial a les iniciatives privades amb una despesa desmesurada: “L'Incavi es gasta un 25% del pressupost de promoció anual en quatre dies”. Pensa que s'hauria de tenir més imaginació a l'hora de fer promoció: “Seria millor que l'Incavi invertís aquests recursos en recolzar les iniciatives privades, mostres i fires que es van desenvolupant pel territori, que no pas en crear un greuge comparatiu”, i afegeix que no poden competir en els serveis que ofereixen, quan l'Incavi els dóna per sota de preu de cost: “Quina empresa privada pot organitzar una fira per perdre-hi 75.000 euros?”.